Nowe mieszkanie.

Mieszkanie na start – rządowe programy wsparcia zakupu nieruchomości

Każdego roku rosną potrzeby mieszkaniowe Polaków. Są jednak osoby i rodziny, które nie są w stanie samodzielnie sfinansować zakupu nieruchomości. Dlatego pojawiły się różne ciekawe rozwiązania, wspierające możliwość nabycia mieszkania. Dziś przedstawimy krótko ostatni rządowy program – Mieszkanie na start. O tym, kto może się ubiegać o wsparcie i jakie są warunki, przeczytasz w materiale poniżej.

Jak wygląda program?

Bezzwrotne finansowe wsparcie dla osób fizycznych, które nie są w stanie nabyć mieszkania samodzielnie to rozwiązanie, które idealnie wpisuje się w potrzeby wielu z nas. Państwo wspiera w ponoszeniu wydatków z tytułu najmu mieszkania proponując dopłaty, które mogą pokryć część czynszu za najem w nowym mieszkaniu lub w lokalu, który został oddany do użytkowania po rewitalizacji. Program ma zapewnić pomoc finansową osobom, które mają niższe dochody i nie są w stanie samodzielnie wynająć mieszkania na dłużej. Działania są kierowane zarówno do ludzi młodych, rodzin z dziećmi i osób niepełnosprawnych, jak i do seniorów. Poszukujący wsparcia mają możliwość wybrać mieszkanie dla siebie spośród lokali dostępnych na rynku komercyjnym.

Również nowe mieszkania w Olsztynie możesz kupić z wykorzystaniem środków pochodzących z rządowych programów. Jak to zrobić?

Jak skorzystać z programu?

O wsparcie z programu Mieszkanie na start mogą ubiegać się osoby fizyczne, które:

  • są obywatelami polskimi lub cudzoziemcami, posiadającymi tytuł prawny do przebywania na terenie naszego kraju, wskazany w ustawie.
  • są najemcami mieszkania zrewitalizowanego, oddanego do użytkowania; mieszkania zasiedlonego po raz pierwszy w terminie 24 miesięcy od ukończenia inwestycji; mieszkania, w którego przypadku nie upłynął termin stosowania dopłat.
  • spełniają warunki ustawowe (związane z dochodami, majątkiem, a także te związane z używaniem mieszkania), tzn. m.in.: osiągają względnie niskie dochody, nie mają tytułu własności lub współwłasności innego mieszkania, zamieszkują lokal objęty prawem do dopłat.
  • zawarły umowę najmu/ podnajmu w wyniku naboru, który przeprowadziła gmina lub gminna spółka, albo w trybie naboru uzupełniającego przeprowadzonego przez wynajmującego.
  • mają zdolność czynszową, czyli są w stanie terminowo wywiązywać się ze zobowiązania do opłat wynikających z umowy najmu/ podnajmu w tym zakresie, którego dopłata nie obejmuje.

Jak w kilku krokach złożyć wniosek?

Wniosek składamy w urzędzie gminy. Warto wcześniej sprawdzić gminy, które uczestniczą w programie Mieszkanie na start. Składając wniosek, pamiętajmy, że będziemy poddani ocenie punktowej. Jeśli spełnimy wszystkie warunki, zostaniemy umieszczeni na liście, która trafi do wynajmującego, który powiadomi nas o terminie i warunkach podpisania umowy najmu lub podnajmu.

Po podpisaniu umowy, składamy wniosek do urzędu gminy o dopłatę, dołączając kopię umowy najmu/podnajmu oraz oświadczenie o ilości osób w naszym gospodarstwie domowym i wysokości dochodów za rok wskazany precyzyjnie w ustawie. Pamiętajmy, że to tylko oświadczenie, ale w każdej chwili gmina może nas wezwać do złożenia stosownych zaświadczeń o wysokości dochodów lub może to zweryfikować samodzielnie.

About the author

Redakcja

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.